הגלובליזציה הגוברת והרצון לשפר את איכות החיים הובילו לעלייה משמעותית במספר הישראלים הבוחרים לעבור להתגורר בחו"ל או להשקיע בנכסים במדינות זרות. עם זאת, מעבר או השקעה מסוג זה כרוכים במורכבות משפטית ופיננסית, ובפרט בהשלכות מס משמעותיות.
במאמר זה נספק סקירה כללית של היבטי המיסוי הקשורים לרילוקיישן והשקעות בחו"ל, תוך התייחסות לחשיבות ולצורך בייעוץ מקצועי.
מס הכנסה רילוקיישן – מאפיינים מרכזיים
רילוקיישן, קרי מעבר מגורים לחו"ל, מעלה שאלות מורכבות הנוגעות למספר נושאים:
- קביעת תושבות: מעמד התושבות למטרת מס קובע את המדינה שבה יחויב הנישום במס על הכנסותיו העולמיות או חלקן. בישראל, הקריטריונים לקביעת תושבות כוללים, בין היתר, את מרכז החיים, משך השהייה, ומיקום המשפחה.
- חובת דיווח: גם אם הנישום נחשב לתושב חוץ, הוא עשוי להיות חייב לדווח לרשויות המס בישראל על הכנסות מסוימות, כגון הכנסות ממקורות ישראליים או הכנסות מפעילות עסקית בישראל.
- זיכוי ממס כפול: על מנת למנוע מיסוי כפול על אותה הכנסה, קיימים הסכמי מיסוי כפול בין ישראל למדינות זרות. הסכמים אלו קובעים את הכללים לחלוקת זכות המיסוי בין המדינות.
- הטבות מס: ישראלים השוהים בחו"ל עשויים להיות זכאים להטבות מס מסוימות או החזר מס (רילוקיישן) כגון נקודות זיכוי לילדים או פטור ממס על רווחי הון מסוימים, בכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בחוק.
ייעוץ מס רילוקיישן חיוני להבנת המורכבות של המיסוי הכרוך במעבר למדינה אחרת, תוך ניצול מיטבי של ההטבות הזמינות והימנעות מהשלכות מס בלתי רצויות. על מנת להבטיח תכנון מס אופטימלי ולמזער את חבות המס, מומלץ לפנות לייעוץ מס מקצועי טרם ביצוע רילוקיישן, שכן השלכות המיסוי של מעבר כזה הן רבות ומגוונות.
מס הכנסה על שכר דירה בחו"ל – השקעות בחו"ל
השקעות בנכסים בחו"ל, כרוכות בחובות דיווח ותשלום מס לפי סעיף 122א לפקודת מס – "יחיד שהייתה לו בשנת המס הכנסה מדמי שכירות מהשכרת מקרקעין מחוץ לישראל רשאי לשלם עליה מס בשיעור של ,15% במקום המס שהוא חייב בו לפי סעיף ,121 אם ההכנסה אינה מעסק כאמור בסעיף(1)2".
לתשלום זה קיימים שני מסלולי חישוב, כאשר המלצות לגבי המסלולים האפשריים יינתנו ללקוח על ידי רואה חשבון או יועץ מס לאחר בחינה מעמיקה של פרטי העסקה ובחינת כל מקרה לגופו.
מסלול ראשון – מיסוי בשיעור מס קבוע 15% יחיד המקבל הכנסות שכירות מנדל"ן בחו"ל, שאינן הכנסות מעסק, יכול לבחור במסלול זה לפיו ישלם מס בשיעור 15% על הכנסות משכירות בניכוי פחת, ללא אפשרות קיזוז הוצאות כגון: הוצאות אחזקה ותיקונים, ריבית על הלוואה לרכישת הנכס והוצאות שוטפות וללא זיכוי על המס הזר ששולם בחו"ל.
הכדאיות בבחירת מסלול זה:
- שיעור המיסוי במדינת היעד – במידה ואין מיסוי במדינת היעד תהיה עדיפות לבחירה במסלול זה לאור העובדה שנשלם מס בישראל בלבד.
- מקורות מימון – אם הנכס מומן מהון עצמי תהיה עדיפות לבחירה במסלול זה לאור העובדה שאין ליחיד הוצאות מימון.
- הוצאות אחזקה, דמי ניהול ותיקונים – ככל שעלויות אחזקת הנכס נמוכות נבחר במסלול זה לאור העובדה ששיעור ההכנסה נטו גבוה יותר.
מסלול שני – מיסוי בשיעור מס שולי, על המשקיע לשלם מס העולה לכדי שיעור המס השולי לפי מדרגות המס האישיות של המשקיע. במסלול זה, המשקיע זכאי לניכוי דמי ניהול, אחזקה, פחת, הוצאות מימון והוצאות שוטפות אחרות מתשלום המס הכולל. בנוסף, במסגרת מסלול זה יהיה זכאי הנישום לזיכוי מס חו"ל כנגד חבות המס שלו בישראל.
הכדאיות בבחירת מסלול זה:
- שיעור המיסוי במדינת היעד – במידה ומיסוי במדינת היעד גבוה תהיה עדיפות לבחירה במסלול זה היות שנוכל לקזז את המס ששולם בחול כנגד תשלום המס בישראל.
- מקורות מימון – אם הנכס מומן מהלוואות תהיה עדיפות לבחירה במסלול זה כיוון שניתן לתבוע את הוצאות המימון.
- הוצאות אחזקה, דמי ניהול ותיקונים – ככל שעלויות אחזקת הנכס גבוהות נבחר במסלול זה כיוון שניתן לתבוע את הוצאות האחזקה השוטפות ובכך להקטין את חבות המס.
הצורך בייעוץ מקצועי
תחום המיסוי הבינלאומי הינו מורכב ביותר ונתון לשינויים תכופים. לכן, חשוב לפנות לייעוץ של רואה חשבון המתמחה במיסוי בינלאומי. יועץ מס מקצועי יוכל לסייע לשלל צרכים:
- קביעת מעמד התושבות: ייעוץ מקצועי יאפשר לקבוע את מעמד התושבות למטרת מס בצורה מדויקת, תוך בחינת כל הנסיבות הרלוונטיות.
- חישוב חבות המס: יועץ מס יבצע חישוב מדויק של חבות המס, תוך התחשבות בכל ההכנסות וההוצאות הרלוונטיות.
- תכנון מס: באפשרותו של יועץ מס לסייע בתכנון מס אסטרטגי, להקטין את חובות המס ולהבטיח עמידה בכל הדרישות החוקיות.
- ייצוג מול רשויות המס: במקרה של ביקורת או חקירה, יועץ מס יכול לייצג את הנישום מול רשויות המס ולסייע בהתנהלות עם סגירת תיק במס הכנסה מעבר לחו ל.
לסיכום, רילוקיישן והשקעות בחו"ל מעלות שאלות מסובכות בתחום המיסוי. על מנת להבטיח עמידה בחבות המס ולהימנע מקנסות, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי של רואה חשבון המתמחה במיסוי הרלוונטי.
רו"ח יהודה לביא – ייעוץ מס מקצועי ואישי
מתכננים רילוקיישן? בעלי נכסים בחו"ל? חשוב שתפנו לייעוץ נכסים או מעבר לחו ל מס. במשרד של רו"ח יהודה לביא, המחזיק בניסיון של מעל ל-20 שנה בתחום, תוכלו להנות מייעוץ מס מקצועי ומסור שנתפר במדויק לצרכים שלכם.
ההחלטה לעבור רילוקיישן או להשקיע בחו"ל היא החלטה משמעותית, אשר היבטי המיסוי הם חלק בלתי נפרד ממנה. ייעוץ מס מקצועי יכול לסייע לכם לנצל את ההטבות המס השונות הזמינות, לתכנן את העתיד הפיננסי שלכם בצורה אופטימלית ולהימנע מטעויות יקרות.
אל תחכו לרגע האחרון. פנו אל משרדינו עוד היום בטלפון – 055-5032459 וקבלו ייעוץ מקצועי, יסודי ומותאם אישית.